Kategorier
Verktyg

Checklista för tillgängliga möten 10: Presentationer

Informera alla som håller i en föreläsning, presentation eller workshop på ert möte om följande punkter:

Ofta hölls olika slags presentationer på möten. Då blir det viktigt att personerna som ska hålla i en presentation blir informerade i god tid om vilka krav ni ställer på hens presentation.

Klicka på titeln för att läsa mer.

[toggle title=”Tillgänglighetschecklista 10: Presentationer” state=”in”]

– Det är viktigt att tider hålls.

– Det är viktigt att alltid använda mikrofonen.

– Beskriva bilder i ord och läsa upp all text som visas visuellt

– Var vänd mot deltagarna när du pratar eller läser upp något

– Använd kontraster i presentationen och undvik många olika färger.

– Ha lite text på varje bild i presentationen. Max fem punkter med max fem ord i varje punkt rekommenderas.

– Använd bilder då det underlättar att ta till sig budskap och gör det enklare att följa med i presentationen (för deltagare med läs- och skrivsvårigheter).

– Använd svarta eller mörkblåa whiteboardpennor (då röda och gröna är svårare att se).

– Använd endast textade och syntolkade filmer.

– Berätta i början av din programpunkt om och när frågor får ställas.

– Sammanfatta kort i början vad som kommer tas upp under presentationen. [/toggle]